2009-03-31

Fint sällskap

Som mer eller mindre ensam skeptiker – i käringens mot strömmen efterföljd – har jag roat mig en tid med stillsamma och hovsamt formulerade argument mot tron på en klimatkatastrof. Det är inte första gången jag går mina egna vägar.

Glatt överraskad och något häpen blev jag därför över ett upprop ställt till president Obama av mer än hundra engagerade forskare som artigt påpekar att han fel i klimatfrågan. ”With all due respect Mr President, that is not true”. Skälen till oro för klimatförändring är gravt överdrivna...

Bland signatärerna märks fem forskare från Sverige, naturgeografen Wibjörn Karlén och matematikern Sten Kaijser i Uppsala, geovetarna Gösta Walin och Björn Malmgren i Göteborg och den färgstarke Nils-Axel Mörner i Stockholm.

I och för sig är jag inte imponerad av namninsamlingar och kollektiva uttalanden i vetenskapliga frågor. Ett yttrande av Albert Einstein har fastnat i mitt huvud. Han sa med anledning av protester mot hans relativitetsteori: ”Det betyder inget med protester från hur många som helst – det enda som behövs är en forskare som bevisar att jag har fel”. (Fritt ur minnet – tacksam för en referens.)

Men nog känns det bra att den gräsbrand av kritik mot klimatlobbyn och undergångspredikanterna som pyrt länge börjar flamma upp. Att IPCC:s tolkningsföreträde skulle brytas förr eller senare har jag sagt sedan Dag Ett av den här bloggen, och privat mycket längre. Min gissning var att det skulle ta fem till tio år.

Men frågan är om det inte kan gå fortare om president Obama ser en möjlighet att slippa föra ett klimatkrig också utöver krigen mot Wall Street och bilindustrin på hemmafronten och de långt värre och blodiga riktiga krigen i Afghanistan och Pakistan. Då kan den intellektuella friheten (åter)införas även i klimatforskningen.

(Detta, är bäst att påpeka, betyder inte att jag menar att bilindustrin ska fortsätta att bygga sina idiotiska material- och energislukande fordon. Vad ska man med 300 hästars motorer och toppfart på 260 km/h när man bara får köra 110? Eller en SUV när terrängkörning är förbjuden? Bildirektörerna är lika urspårade som bankdirektörerna.)
Den första Volkswagen hade 25 hk motor och byggde på ett koncept som skulle hålla i många decennier. Mera framgångsrikt än någonsin en motorstark Saab eller Volvo för en halv miljon kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar