2010-11-11

På internet: Banksy och TinEye

Paus från miljötänket

På den tiden då skolans uppgift var att fostra och undervisa sa en lärare till klassen: ”Idag är jag på så gott humör så jag struntar i att fostra och bara undervisar.”

Idag struntar jag i miljö och geologiska perspektiv och skriver för nöjes skull. Via DN kom jag in på den gåtfulle konstnären Banksys hemsida. Banksy fick Griersonpriset i klassen Most Entertaining Documentary (Mest underhållande dokumentär) den 2 november.

Han kom förstås inte till prisutdelningen men lät meddela: "This is a very  proud moment for me. I've always dreamt of winning a Grierson Award ever since I first heard about them two weeks ago.” (Detta är ett mycket stolt ögonblick för mig. Jag har alltid drömt om att vinna ett Griersonpris ända sedan jag först hörde talas om dem för två veckor sedan.)


 Skamfläcken Guantanamo har blivit något man går förbi med en axelryckning
Man häpnar över Banksys produktion då man bläddrar igenom hemsidan. Skrattar, tänker till, skäms ibland och ler igen. Den mannen har en särskild skärva i ögat som låter honom se tillvaron drastiskt och göra bilder som bara är så precis på kornet.

En av Banksys kommentarer till vårt missbruk av naturen

Nåväl. Banksys bild av ett bilvrak i ett pastoralt 1700-talslandskap fick mig att undra över bakgrundsmålningen.  En herdeidyll som ser ut som en blandning av Marcus Larsson och Caspar David Friedrich. Med en tesked Constable. Bland mina högerklicksalternativ har jag ”Search Image on TinEye” och valde det.

Resultat: Searched over 1.7559 billion images in 0.034 seconds. (Tecknet ‘.’ punkt i engelska tal motsvarar ‘,’ decimalkomma i svenska så avrundat genomsöktes 1,8 miljarder bilder.)

Att programmet inte bokstavligen tittar på varje bild förstår jag. Ändå häpnade jag över dess urskiljningsförmåga. Bland de 44 bilderna TinEye hittade fanns denna där ”min” bild bara är ett foto av en gallerivägg. I snett perspektiv dessutom. Som att hitta ett fingeravtryck i en buss. Göteborgspolisen kunde lära sig ett och annat om sökning och urval.

Att det efterhand blir omöjligt att göra någonting alls på nätet som inte går att spåra förstår man. Och om vi amatörer har sådana möjligheter, vad har man då i Pentagon? Kanske till och med SÄPO fått en ekonomivariant? Skönt att höra att EU med svenska justitieministerns bifall ska lagra allt vad vi gör ner till minsta sms i minst sex månader. Som bästiklassen-svensk byråkrat går Berit Ask till och med ett steg längre än EU begär. (Tror någon att datalagringsansvariga i Bryssel nänns radera alla dessa godsaker efter sex månader?)

Detta om Banksy. Mycket nöje!

PS. Vem som gjort bakgrundsmålningen fick jag inte fram.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar